Facebook, Instagram, YouTube, LinkedIn, Snapchat, Twitter… Det finns en hel uppsjö av plattformar för ditt företag att synas på. Enligt en rapport från Internetstiftelsen använder 83 % av svenskarna sociala medier, och 65 % använder det dagligen. Sannolikheten är alltså stor att det är där dina kunder befinner sig, vilket gör det extra viktigt att företaget finns där.
Oavsett om ditt företag redan är aktivt på sociala medier eller om du överväger att bli det finns det vissa saker du bör ha i åtanke för att lyckas. Det räcker med andra ord inte med att skapa en profil och vänta på att följarantalet ska stiga. Gjort på rätt sätt kan dock sociala medier vara ett mycket effektivt verktyg för att synas, sälja och bygga varumärke.
Möjligheter med sociala medier
En av de största fördelarna, och skillnaderna, mellan sociala medier och en vanlig hemsida är att det bjuder in till interaktion och deltagande. Ni kan fortfarande informera om erbjudanden och priser (i viss mån), men huvudsyftet är att bjuda in kunderna till en mer direkt dialog med företaget. De kan kommentera ett inlägg eller skicka ett meddelande och snabbt få svar, istället för att behöva mejla eller ringa.
Sociala medier är med andra ord ingen envägs-marknadsföringskanal. Se därför till att inga kommentarer eller meddelanden lämnas obesvarade och ta vara på de möjligheter som ges till interaktion med kunderna. Eftersom det handlar om tvåvägskommunikation kan ni även ställa frågor till dem och få in värdefulla synpunkter och önskemål som gör att ni kan anpassa er produkt till målgruppen.
Genom att kommunicera och bjuda in till interaktion och deltagande kan ni bygga upp en långsiktig relation till kunderna. En mer personlig ton och användandet av bilder och videos gör även att företaget framstår som mänskligt, vilket stärker kundens relation till varumärket.
En annan möjlighet med sociala medier är hur snabbt något kan spridas och till en stor mängd människor. Utnyttja detta för att effektivt nå ut med viktig information till kunder. Om innehållet anses tillräckligt unikt kan ett inlägg få enorm spridning och ge synlighet till företaget.
Gjort på rätt sätt behöver användandet av sociala medier inte kosta mer än tid. Det är gratis att skapa konto och därmed också gratis att börja kommunicera och marknadsföra. Beroende på hur företagets marknadsföringsbudget ser ut kan det vara en idé att lägga en summa pengar för extra synlighet, men då är det viktigt att möjligheten tas vara på så att de som lockas till företagsprofilen omvandlas till kunder.
Utöka marknadsföringsbudgeten med ett företagslån
Tips för att lyckas
Genom att använda sociala medier på rätt sätt kan ni anpassa hur företaget ska uppfattas, få stor spridning med många följare och omvandla trafiken och intresset till ökad försäljning. Nedan följer några konkreta tips för hur sociala medier kan användas för att stärka företaget:
- Lär känna din målgrupp – Det första och viktigaste steget. Genom att ha kännedom om i vilka kanaler målgruppen befinner sig, vad för innehåll de föredrar och när de är som mest aktiva kan du lägga upp en lyckad strategi för företagets närvaro på sociala medier. Ett tips är att testa att publicera vid olika tillfällen för att se vilken tid som genererar mest reaktioner från följarna.
- Hitta rätt placering – Att vara aktiv på sociala medier innebär inte att företaget måste vara aktivt på samtliga plattformar. Ibland kan det vara bättre att välja en eller två kanaler som ni fokuserar er tid på. Tänk kvalitet framför kvantitet och försök se vad som passar företaget och målgruppen. Kanske är målgruppen främst aktiv på Instagram och Facebook, och inte alls på Twitter och LinkedIn? Om produkten kräver mycket förklarande kanske YouTube är bäst, medan kortare filmer och bilder gör sig bättre på Instagram.
- Var aktiv och ha en plan för publicering – A och O för att du ska lyckas på sociala medier är att vara aktiv och publicera innehåll kontinuerligt. Det är därför bra att göra upp en plan över när innehållet ska publiceras. Tänk dock på att sociala medier är en långsiktig satsning – för att arbetet ska ge önskad effekt krävs kontinuitet, tålamod och en tydlig strategi.
- Ligg steget före – Bunkra upp med några publiceringar och schemalägg dem i förväg. På så sätt har ni en buffert om tiden inte skulle räcka till. Det är annars lätt att sociala medier nedprioriteras och det blir allt längre mellan uppdateringarna.
- Innehåll av kvalitet – Det räcker inte med att publicera ofta, innehållet måste också vara av kvalitet för att generera reaktioner från följarna. Målet är såklart att få många visningar, gilla-markeringar och kommentarer.
- Unikt innehåll för varje kanal – Om företaget är aktivt på mer än en kanal är det viktigt att inte publicera samma innehåll på alla kanaler. Skruva lite på innehållet så varje kanal får en unik vinkling och schemalägg eller publicera vid olika tidpunkter.
- Skapa mallar – Genom att ha mallar för innehållet kan ni enklare och snabbare producera material. På så sätt kan alla på företaget skapa innehåll och ni kan ändå behålla företagets ”röst” i inläggen. Men bli inte lat med innehållet, det måste fortfarande vara unikt!