Om du vill göra en investering i din verksamhet ska du, som du säkert vet, alltid först räkna på hur investeringen kommer att påverka företagets resultat. Det är den här kalkylen som ska avgöra om investeringen är lämplig att göra över huvud taget. Visar kalkylen på att resultatet inte påverkas på ett positivt sätt (”ger svarta siffror”) är det självklart en dålig idé att genomföra investeringen.
När du lånar pengar för din investering är det ännu viktigare att investeringen ger svarta siffror, detta eftersom du har en extra kostnad i form av ränta för lånet. De ökade intäkterna ska helt enkelt täcka de ökade kostnaderna.
Vi kan inte specificera exakt hur du ska räkna på din investering, men vi kan berätta hur du kan räkna när du tar med lånekostnaderna i beräkningen.
Räkna på annuitetskvoten
När du gör en investering, oavsett det handlar om utrustning, material, köp av en ny webbplats, eller något annat, är det viktigt att räkna på annuitetskvoten, eller return on investment (ROI). Vad du är ute efter, är att räkna ut om du helt enkelt kommer att gå plus på investeringen. ROI ska alltså vara positivt.
För en mindre investering som du finansierar med ett företagslån behöver uträkningen inte vara särskilt komplicerad. Det räcker med att du dividerar de extra intäkterna/de minskade kostnaderna som uppnås genom investeringen med själva lånet och kostnaderna för det.
Exempel 1
Lisa driver en liten webbutik där hon säljer inredning. En av hennes storsäljare är färdiga tryck med motiverande citat. Idag designar hon trycken själv men uppdrar åt en tryckerifirma att skapa den färdiga produkten. För varje färdig produkt betalar hon 50 kr. Försäljningen uppgår till omkring 200 tryck i månaden.
Lisa vill nu köpa utrustning för att kunna färdigställa sina tavlor på egen hand. Utrustningen kostar 30 000 kr och hon vill ta ett lån på detta belopp. Hon ansöker om ett företagslån på beloppet och får en ränta som innebär att hon kommer att betala 15 öre per lånad krona under 6 månader, det vill säga 4500 kr.
Med den nya utrustningen kommer Lisa enligt hennes egna beräkningar att spara 30 kr per tryck. Med 200 sålda tryck i månaden blir besparingen 6000 kr månadsvis. Kostnaden för lånet är därmed betalad redan den första månaden och hon kan betala tillbaka hela lånet inom de sex månaderna med de minskade tryckkostnaderna.
Exempel 2
Peter driver en firma inom snickeri och han specialiserar sig på altaner och verandor. Han får många nya kunder via positiva omdömen från befintliga kunder, men han räknar också med att han skulle kunna få ännu fler kunder om han hade en webbplats för sin firma. En försiktig överslagsräkning visar att Peter skulle kunna välkomna en handfull nya kunder varje år med en webbplats som visar tidigare projekt, omdömen från nöjda kunder, med mera.
Peter begär in offerter på en ny webbplats och snittpriset visar sig vara 20 000 kr som engångskostnad. Han tar ett företagslån på beloppet och får betala totalt 5000 kr i räntor och avgifter. Med de nya kunderna räknar han med att öka resultatet med 50 000 kr. När han räknar med annuitetskvoten (50 000/25 000) får han ett positivt resultat och han bestämmer sig för att gå vidare med investeringen.