Redan när du påbörjar din affärsplan i strävan efter drömmen att starta eget så finns det många faktorer du ska ta med i beräkningarna. Finansiering, affärsidé, kundkrets och lagerhållning är bara några av sakerna du måste planera minutiöst. I din affärsplan finns förmodligen en liten ruta i budgeteringen där du skrivit in en liten summa som ska avsättas för marknadsföring. Ta dig lite extra tid att tänk igenom denna punkt och ta vara på den otroligt stora chansen som finns i effektiv marknadsföring.
Vikten av reklam
Om du har planerat uppstarten av ditt företag in i minsta detalj så har du mycket goda förutsättningar att lyckas. Har du däremot förbisett vikten av reklam och marknadsföring så minskar dina chanser att få ett riktigt stort genomslag i din kundkrets när du startar ditt företag.
Marknadsföring och reklam är en ytterst viktig del i ett företags framgångschanser. Många småföretagare kan ibland tro att det inte har så stor inverkan på genomslaget, vilket är en helt felaktig uppfattning. Om du redan innan du startat ditt företag har en strategi för marknadsföring så kommer detta gynna dig mycket positivt, och resultaten ser du ofta efter väldigt kort tid.
Att välja marknadsföringsmetod
Det första du behöver göra i marknadsföringsprocessen är att sätta upp ett mål. Vad vill du uppnå med din marknadsföring, utöver att få ut ditt företagsnamn. Strategin bör anpassas utifrån vad ditt mål är. Det kan kännas logiskt att en strategi för en nätbutik ska se annorlunda ut än för en frisörsalong exempelvis.
Gör gärna upp en plan där du besvarar dessa grundläggande frågor:
När?
Detta är mycket viktigt. När ska du marknadsföra dig, vilket kan betyda allt ifrån vilken årstid till klockslag. Exempel: Om du planerar att starta ett företag där du säljer tjänster kan det vara bra att överväga vilken årstid eller säsong som är bäst. Kanske en städfirma med fördel marknadsförs runt jul eller på vårkanten då många lägger extra fokus på städningen hemma.
Var?
Fråga dig själv både var du hittar dina kunder och var du ska marknadsföra ditt företag. Sociala medier och internet är en mycket bra kanal för detta och har du en god uppfattning om din avsedda kundkrets så kan du effektivt nå ut till just dessa via Facebook, Instagram och Twitter exempelvis. Underskatta dock inte möjligheten att annonsera via andra kanaler också, som direktreklam, TV, radio och tidningsannonser. Dessa har större genomslagskraft än men kan tro.
Hur?
Påminner lite om föregående fråga, men här syftar vi enbart på just hur du ska marknadsföra. Via sociala medier, direktreklam eller andra metoder? Här bör du även överväga metoden som blivit allt mer populär på senare år, så kallad gerillamarknadsföring.
Och en viktig del när du strukturerar upp hur du ska marknadsföra dig är att komma ihåg att alltid ha kunden i fokus. Det som intresserar kunden mer än vad du än erbjuder dem är faktiskt sig själva. Människor älskar när de får vara i fokus, vilket du som företagare ska vända till din fördel för att nå ut med din produkt, ditt namn och ditt företag.
Vem?
Ytterst viktigt är att rikta marknadsföringen mot rätt personer. Tro inte att alla är intresserade av just ditt företag, och en del kanske är potentiella kunder men inte just nu. Försök att inkludera en så specifik kundkrets som möjligt i din affärsplan. Exempelvis om du startar ett företag som säljer gräsklippare så kan det vara värt att rikta in sig på villaägare, och inte lika mycket fokus på de som bor i lägenheter.
Detta är bara en liten del av den grundläggande planen för marknadsföring som kan ta ditt företag mycket långt. Återigen, underskatta inte värdet i reklam och marknadsföring. Det du lägger ner i tid, pengar och energi på marknadsföring under planeringsfasen kommer du med goda möjligheter få tillbaka i form av kunder vid ett senare skede.