Ska du starta eget? Eller har du redan ett företag och vill nå ut till nya kunder? Oavsett vilket är det bra att känna till att marknadsföring är ytterst viktigt, detta för att potentiella kunder ska få reda på att du och ditt företag existerar. Vi ska nu därför ta oss en titt på 17 tips du kan använda dig av när du ska skapa en marknadsföringsplan för ditt företag.
1. Genomför en marknadsundersökning
Innan du sätter i gång med din marknadsföring är det viktigt att du genomför en marknadsundersökning. Detta är en huvudfaktor när det kommer till att utveckla en marknadsföringsplan. Bland mycket annat får du då nämligen då en inblick i hur dina potentiella kunder tänker, vad de har för köpmönster och var de finns någonstans. Det kan också hjälpa dig med att få en initial försäljningsprognos, övervaka trender på marknaden och få reda på hur dina konkurrenter jobbar.
2. Välj de sätt du ska marknadsföra ditt företag på
När det gäller att besluta sig för vilka sätt du ska använda dig av för att marknadsföra ditt företag är det viktigt att tänka ut vilka typer av kunder som är din målgrupp. Du kan sedan använda dig av marknadsföringskanaler där sannolikheten till att nå ut till dessa målgrupper är som störst. Det kan handla om allt från sociala medier till din egen hemsida, broschyrer och flygblad.
3. Ta väl hand om dina stamkunder
Eftersom dina kunder är nyckeln till framgång är det viktigt att du tar väl hand om de. Se därför till att erbjuda dem en utmärkt kundtjänst och belöna deras lojalitet. Det kan du bland annat göra genom att erbjuda rabatter, lyssna på deras feedback och hålla dina löften.
4. Identifiera ditt unika säljerbjudande
Ditt unika säljerbjudande brukar vara anledningen till att dina kunder väljer dig och inte någon av dina konkurrenter. Det är därför viktigt att du är medveten om vad det är som du och ditt företag gör annorlunda gentemot konkurrenterna, detta för att sedan kunna förmedla det till potentiella kunder.
5. Försök tänka utifrån dina kunders perspektiv
Försök tänka utifrån dina kunders perspektiv och vad som är viktigt för dem. Fokusera därför inte endast på vad du erbjuder utan hur, samt vilka problem dina kunder kan tänkas ha och hur du kan hjälpa dem att lösa det.
6. Se till att din marknadsföring väcker känslor
Marknadsföring som väcker känslor har en större chans att vara framgångsrik. Börja därför jobba med de känslor du vill väcka, och ta det sedan därifrån.
7. Skapa en hemsida för ditt företag
I dessa tider är det absolut nödvändigt att ha en hemsida för ditt företag. Där kan du nämligen marknadsföra företaget och förse potentiella kunder med viktig information gällande dina tjänster och produkter.
8. Se till att hålla din hemsida uppdaterad
Det räcker inte bara med att skaffa en hemsida och tro att den ska sköta sig själv. Eftersom din hemsida i många fall är den första typen av kontakt som dina potentiella kunder har med dig är det viktigt att den gör ett bra intryck. Se därför till att alltid hålla den uppdaterad och så snygg som möjligt så att de potentiella kunder som besöker den får ett bra intryck av dig och ditt företag.
9. Använd dig av direkt marknadsföring
Det är också klokt att använda sig av direkt marknadsföring. Detta kan handla om allt från att mejla dina kunder samt vara aktiv i diskussioner på sociala medier och andra ställen.
10. Nätverka så mycket som möjligt
Det är även viktigt att nätverka så mycket som möjligt så att potentiella kunder får reda på att du existerar samt vad du erbjuder för tjänster och produkter. Det innebär bland annat att du ska finnas representerad på olika ställen där dina kunder rör sig. Det kan handa om allt från mässor till olika typer av föreläsningar samt andra event.
11. Anordna tävlingar
Ett annat sätt som kan vara bra för att få dina kunder att hitta till ditt företag är att anordna olika typer av tävlingar med spännande priser i potten. Det kan vara ett utmärkt sätt att få kunder att hitta till ditt företag och väcka ett intresse kring det och dina produkter.
12. Jobba med SEO
SEO är numera en mycket viktig del av marknadsföring. SEO handlar i stort om att ditt företag och dess hemsida ska hamna så långt upp bland resultaten som möjligt i olika sökmotorer. Ju högre upp din sida hamnar bland sökresultaten, desto större är nämligen chansen att potentiella kunder ska hitta in till din sida. Är din sida inte SEO-optimerad? Se då till att försöka fixa detta på snabbast möjliga sätt. Har du själv inte koll på SEO och hur det fungerar? Då kan det vara värt att anställa någon som har det. Så pass viktigt är SEO numera.
13. Skriv gästartiklar och blogginlägg
Ett annat sätt att nå ut till nya kunder på är att skriva gästartiklar och blogginlägg. Genom att till exempel skriva gästinlägg hos en sida du tror att många av dina potentiella kunder besöker går det att tala om för dem att du finns och få dem att hitta till din sida. Du kan då till exempel inkludera en länk till din hemsida i texten. Det kan även handla om att du skriver ett inlägg hos en välkänd blogg med många besökare.
14. Dela ut visitkort
Ett annat bra sätt att låta potentiella kunder få reda på att du finns är att skaffa dig ett visitkort och dela ut detta så mycket som möjligt. Nätet må nämligen vara ett utmärkt ställe att marknadsföra sig på, men det är långt ifrån det enda.
15. Få en tidning att skriva om dig och dina produkter
Det kan också vara en bra idé att kontakta en tidning och få denna att skriva om dig och dina produkter. På så sätt kan många nya kunder få upp ögonen för dig och ditt företag.
16. Ta ett företagslån för att marknadsföra ditt företag
Har du inte några pengar att marknadsföra dig och ditt företag med? Det kan då vara klokt att ta ett företagslån för att kunna finansiera din marknadsföringskampanj.
17. Anmäl dig som talare till ett företagsevent
Det kan också vara klokt att anmäla dig som talare till ett event där potentiella kunder kan tänkas delta.