Det finns en utbredd uppfattning om att factoring är en lösning som i princip endast används av företag vars löpande ekonomi är lite eller mycket ansträngd. Så är dock långt ifrån fallet idag. Factoring används idag av många tusentals företag och syftet att få en ökad likviditet är bara ett av många.
Att factoring är till för bolag med en dålig ekonomi är bara en av många missuppfattningar kring factoring. I den här artikeln tittar på vi på tre vanliga och seglivade feltänk.
Företag som använder factoring går dåligt
Visst kan ett företag som går lite knackigt dra fördelar av att få in pengar direkt utan att behöva vänta på inbetalningar, men den stora majoriteten av företag som använder tjänster inom fakturaköp och fakturabelåning är faktiskt sådana som behöver stärka likviditeten när det går bra. Intäkter är som bekant inte detsamma som inbetalningar. För att kunna betala de utgifter som ger inbetalningar vid ett senare tillfälle kan likviditeten behöva stärkas och det är här factoring kommer in i bilden.
Det är allt eller inget
När factoring var nytt i Sverige var det storbankerna och stora kreditbolag som hade ett faktiskt monopol på denna typ av tjänst. Det var då vanligt att de vände sig framför allt till större företag och att det fanns vissa volymkrav som behövde uppfyllas. Idag, med fintech-revolutionen som bakgrund, är factoring istället en mycket flexibel tjänst. Det går absolut att sälja eller belåna alla utgående fakturor, men det är också fullt möjligt att använda factoringtjänster à la carte med enstaka fakturor när som helst.
En annan sak att nämna i sammanhanget är att moderna factoringbolag, och även de flesta av de stora aktörerna i branschen, inte längre arbetar med bundna avtal.
Kunderna blir missnöjda
Om ditt företag får en faktura från ett factoringbolag istället för din faktiska avtalspart, lyfter du ens på ena ögonbrynet då? Förmodligen inte. Därför behöver du inte heller vara orolig för att dina kunder kommer att bli skeptiska om de får en faktura från ett factoringbolag som du har anlitat.
En annan fråga har att göra med kundens bemötande hos factoringbolaget. Kan du lita på att kunden får ett gott bemötande och att eventuella problem reds ut snabbt och smidigt? Det kan du självklart inte vara 100% säker på, men varje factoringbolag som vill vara kvar på marknaden måste göra sitt yttersta för att bedriva sin verksamhet med ditt, deras uppdragsgivares, bästa för ögonen. Innan du säljer eller belånar dina fakturor hos ett factoringbolag, gör en grundlig bakgrundskontroll för att undersöka kvaliteten i bolagets verksamhet.
Läs mer
Factoring är ett alternativ till både företagslån och kontokrediter. Det är i huvudsak till för att ett företag ska kunna få loss likviditet till den löpande verksamheten. Vanligast idag, särskilt bland mindre företag, är att sälja fakturorna till ett factoringbolag. Det blir då factoringbolaget som äger fakturorna och står för kreditrisken.
För sina tjänster tar factoringbolagen ut en provision. Det företag som säljer en faktura får alltså mindre på kontot än om kunden hade betalat direkt till företaget.
Om du vill läsa mer om fakturaköp och fakturabelåning, se vår guide till factoring som du hittar här.