Så undviker du bedrägerier på internet

14 januari, 2022

Smidiga digitala tjänster på nätet har underlättat för både företag och privatpersoner. Många gör sina inköp och/eller sköter sina bankärenden online. En nackdel med det ökade digitala beroendet är att det öppnat upp helt nya dörrar för bedragare som försöker lura till sig pengar. Här följer några goda råd för dig som vill undvika att råka ut för nätbedrägerier.

Bedrägerier

Hjärna istället för hjärta

Många bedragare har blivit allt skickligare på att spela på känslor och försöka få en känslomässig respons. De vill få offret att känna empati och/eller stark tillit gentemot den person bedragaren eller bedragarna utger sig för att vara. Ibland kan de till exempel låtsas vara en utsatt människa eller hävda att de representerar en välgörenhetsorganisation som behöver omedelbar hjälp. Andra gånger låtsas de representera en förtroendeingivande myndighet, till exempel polisen eller en välkänd bank. Oavsett vilken historia som berättas måste du vara skeptisk. Det är aldrig fel att fråga efter mer information eller att ställa olika följdfrågor.

Genom att ignorera sina känslor och tänka logiskt går det att undvika en stor del av alla nätbedrägerier. Låt oss till exempel säga att du eller ditt företag har fått e-post från en bank. Det kan se identiskt ut med ett riktigt mejl från banken ifråga och till och med ha en avsändare som ser legitim ut. Om ”banken” i mejlet vill att du anger kontonummer, lösenord eller annan liknande känslig information bör du omedelbart ana oråd. Banker och andra kreditinstitut är nämligen oerhört seriösa, sätter alltid säkerheten i första hand, och skulle aldrig hantera känslig personlig information på det sättet. Får du ett sådant mejl tyder därför allt på att det rör sig om bedrägeri.

Arbeta med IT-säkerhet

En annan typ av nätbedrägerier som är vanligt förekommande är att en person får sin identitet stulen, eller närmare bestämt råkar ut för så kallad ID-kapning. Bedragaren som kapat din identitet gör det för att kunna göra beställningar, ansöka om lån, och andra liknande saker i ditt namn.

Det hjälper därför att ha ögonen öppna, vara försiktig och kontrollera saker som kontoutdrag och post regelbundet. Dyker det upp någon oväntad faktura eller transaktion du inte vet med dig att du ligger bakom? Då är det ett tecken på att din identitet har blivit kapad.

Anledningen till att man råkar ut för identitetsstöld på nätet har ofta med bristfällig IT-säkerhet att göra. Med andra ord bör du, för att förhindra att drabbas av detta, alltid se till att du har starka lösenord samt virusprogram, brandväggar, spamfilter och liknande som är uppdaterade till de senaste versionerna. Har ditt företag en hemsida? Då kan det också vara en bra idé att använda sig av ett webbhotell med en hög säkerhetsnivå.

Majoriteten av ID-kapningar sker via webben, och ofta är det alltså slarv och bristande säkerhet som gör att en person drabbas av det. Offret kan till exempel ha angett känsliga personuppgifter i ett öppet nätverk, och/eller använt ett så enkelt lösenord att någon kommit över det. Det kan också hända att datorer eller telefoner lämnats obevakade utan att ha låsts och att någon på så sätt kommit över känsliga uppgifter tillhörande offret.

Se därför återigen till att ha koll på din IT-säkerhet. Det kan till exempel handla om att du med jämna mellanrum byter ut viktiga lösenord. Bedragare är ute efter enkla mål. Stöter de på bra säkerhet är sannolikheten stor att de helt enkelt ger upp och söker sig vidare till någon annan.

Var uppmärksam och läs på om bedrägerier

Genom att skaffa sig ökad kunskap om bedrägerimetoder, och framför allt de mest aktuella nätbedrägerierna, minskar risken för att du själv ska gå i fällan. Vanligt förekommande bedrägerier brukar till exempel tas upp i media.

Ibland finns det också bedrägerier på nätet som är specifika för en viss bransch. Chansen finns då att en branschorganisation eller ett ledande företag inom branschen har tagit fram olika sätt för att upptäcka och förhindra denna typ av bedrägerier.

För att sammanfatta det hela är helt enkelt god kunskap om bedrägerierna och de olika tillvägagångssätten en av de bästa garantierna du kan få för att själv undvika att drabbas av dem. Dock är sådan kunskap färskvara, så se alltid till att hålla dig så uppdaterad som möjligt när det kommer till bedrägerier.

FAQ

Vad ska jag göra om jag råkat ut för ID-kapning?

Då bör du kontakta din bank omedelbart och förklara vad som har hänt, samt anmäla det till polisen.

Vad menas med phishing?

Phishing är det engelska begreppet för nätfiske. Det handlar om att bedragarna ”fiskar” efter känslig information som kort- och kontouppgifter, ofta genom att utge sig för att vara någon annan.

Förekommer det hot och utpressning som en del av internetbedrägerier?

Ja, tyvärr är det vanligt att privatpersoner eller företag hotas av bedragarna. Det kan till exempel handla om att de snabbt måste betala en viss summa pengar för att inte riskera att råka illa ut.

Fyll i formuläret för att fortsätta din ansökan hos vår partner

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden