Hitta nya kunder till företaget

29 september, 2019

Alla säljare behöver då och då hitta nya kunder för att få verksamheten att rulla på. Att hitta de bästa företagskunderna är kanske inte alltid det lättaste, men det finns knep att använda och vägar att vandra för att lyckas hitta de allra bästa kunderna.

En gyllene regel är att de bästa kunderna oftast inte kommer att kontakta dig självmant.

1. Målgrupp

Om du ska veta hur du ska gå vidare med ditt kundletande måste du först bena ut hur din målgrupp ser ut. Samla alla dina kunder där du kan jämföra olika parametrar som exempelvis potential, bransch och så vidare. När du ser framför dig hur din kundbild ser ut på ett tydligare sätt kommer du att kunna bearbeta den del som känns mest intressant och aktuell för dig.

2. Gör ett urval

Det kan kännas svårt att välja ut det som är bäst för dig, men gör ett bra urval som du kan ha som bas. För att vara på den säkra sidan bör du välja kunder som inte är en för hög risk, dessa kan du spara till senare om du känner att du ändå vill behålla och jobba vidare med dem.

3. Var inte rädd för att ta kontakt

En framgångsrik säljare eller företagare kan inte vara rädd för att tala i telefonen och ringa viktiga samtal. Kommunikation är A och O när det kommer till affärer och kunder. När du letar efter nya kunder är det viktigt att hålla en god ton och visa respekt men du måste också sälja in det som du presenterar för de eventuellt blivande kunderna. Om du känner att du behöver hjälp med att bli en bättre säljare finns hjälp att få. Många konsulter är nämligen experter inom området och kan hjälpa dig att tänka ur kundens perspektiv samt lära dig hur du hanterar olika typer av människor i sådana sammanhang.  

4. Var med på mässor

Mycket inom affärer handlar om att synas. Om du inte syns så märks du inte. En mässa är ett ypperligt tillfälle att få kontakt med potentiella kunder utöver de som du kanske redan har i ditt kundregister. På en sådan tillställning är det mycket människor i rörelse som har samma syfte som du, antingen att hitta nya kunder eller samarbetspartners. Här får du möjligheten att presentera din verksamhet, dina idéer och din personlighet i egen hög grad. Vilket alltid är det bästa sättet. Att träffa sina blivande kunder live är ett måste under en samarbetsprocess. Men det kan skapa ett mycket gott första intryck att ses face to face redan vid första kontakten. Inga telefoner eller e-mejl.

5. Studera dina konkurrenter

Behöver du inspiration? Titta då på hur dina konkurrenter gör för att hitta nya bra kunder. Finns det något där som du kan använda dig av utan att bryta mot någon copyright, patent eller liknande? Det är viktigt att bli inspirerad och alla inspireras av alla. Det är inte förbjudet. Blanda alla dina egna idéer med inslag av din inspiration från andra och skapa dig din egen taktik för att hitta de allra bästa kunderna till ditt register.

6. Fokusera på hur din produkt löser kundens problem

När du ska presentera din idé till en kund ska du inte fokusera på vilka typer av egenskaper produkten har och hur bra den är. Du ska rikta in dig på att bevisa hur kunden kan ha nytta av den och hur den löser hens problem.

Visar klänningar på mässa

Fyll i formuläret för att fortsätta din ansökan hos vår partner

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden