Det är inte bara småföretagen som pressas i dagsläget. Även de stora bankerna har fått konkurrens på senare tid av mindre och mer initiativtagande banker. Det kan vi se från Nordea och Klarna, som ett exempel på hur det hela kan komma att utveckla sig i närmaste framtid.
Klarna, som traditionellt sett föredrog att hantera sina fakturabetalningar genom Nordea kommer längre inte att göra så. Man har istället valt att använda sig av sin egen bank, nämligen Klarna Bank.
Även om Nordea ej anser att man går miste om större intäkter eftersom betalningar utgör cirka 3 % av bolagets totala intäkter. Dock så motbevisas påståendet av “Global Payments Report” som antyder att betalningar står för nästa 40% av intäkterna hos de olika bankerna.
Om man spekulerar om framtiden så kan liknanden scenarion även utspela sig inom andra segment där exempelvis konsumenterna väljer att flytta sina bolån till mindre men mer prominenta aktörer. Detta skulle visserligen vara ett betydande nederlag för Nordea där bolån utgör en stor del av intäkterna.
Otaliga skäl bakom detta
Vad är då anledningen till denna exodus och hur kan Nordea motverka den i framtiden? Det finns ett antal barriärer som Nordea måste ta sig över för att kunna konkurrera med de mindre men betydligt mer prominenta aktörerna i framtiden.
Om man ska lyfta fram ett specifikt element så måste banken framför allt förstå att konsumenterna har exceptionellt stora krav när det kommer till den digitala hanteringen av de olika finansiella tjänsterna.
Nordea har under flera år haft en betydligt föråldrad och icke-användarvänlig digital plattform som gjort att konsumenterna ofta dragits för att använda den. Man har ofta varit föremål för kritik hos olika forum gällande bankens oförmåga att anpassa sig till den rådande digitala revolutionen.
Dock så har man tagit sig i kragen och valt att investera betydande kapital på att förbättra sin föråldrade digitala plattform. Dock så återstår det fortfarande en del arbete innan man når upp till samma nivåer som de mindre men ack så mer prominenta aktörerna.
Det är viktigt att nämna i sammanhanget att de mindre finansiella aktörerna har en företagskultur som innebär att man ständigt arbetar innovativt med de olika finansiella tjänsterna som tillhandahålls.
Man måste således förstå att en modern och effektiv finansiell tjänst i den digitala sfären är så mycket mer än bara funktionalitet. Det organisatoriska återspeglar den finansiella tjänsten i fråga och ger en god bil om var banken i fråga står för närvarande.
Klarna Bank är blygsam i storleken i jämförelse med de stora bankerna men kommer säkerligen med sitt innovativa tillvägagångssätt kunna locka över betydligt mer kunder från Nordea och dess konkurrenter än vad man tidigare räknat med. Övergången från att använda Nordea för betalningshanteringen av fakturorna utgör endast den första steget i processen.