Maximera försäljningen under Black Friday

19 november, 2019
Black Friday företag

Nästa vecka är det Black Friday – har du hoppat på kampanjtåget än? Shoppinghögtiden har blivit allt mer populär i Sverige och som återförsäljare kan det innebära ökad försäljning. Det gäller dock att vara förberedd och ha planerat i förväg, så har du inte börjat än är det dags att sätta fart. Här går vi igenom några tips för hur du lyckas bättre än konkurrenterna!

Högtidens betydelse för handeln

Black Friday är ursprungligen från USA och infaller i år på fredagen den 29 november. Det är landets största shopping- och readag, och fenomenet har de senaste åren även blivit stort här i Sverige. Enligt Svensk Handel är det 1 av 3 handlare som anser att Black Friday är viktig för handeln. Det gör högtiden till det viktigaste försäljningstillfället efter julhandeln.

Extra viktig är högtiden för e-handeln. Varannan e-handlare anser att Black Friday är av stor betydelse för försäljningen, vilket är lika många som anser att julen är ett viktigt försäljningstillfälle. Av konsumenterna svarar nästan hälften att de planerar att handla under helgen och för två tredjedelar av dessa är det julklappar som står på inköpslistan.

I Googles databas har användandet av söktermen ”Black Friday” i Sverige tredubblats de senaste fem åren och mycket av shoppingen sker online, men Black Friday leder även till fler besökare i fysiska butiker. Många handlare ser högtiden som ett startskott för julhandeln och de varor som går åt mest är hemelektronik, kläder och produkter inom skönhet och hälsa.

Undersökningen som Svensk Handel genomfört visar att 4 av 10 handlare planerar att genomföra någon slags Black Friday-kampanj. Det gäller inte bara e-handlare utan även fysiska butiker, och var sjätte räknar med ökad försäljning.

Knep för dig som återförsäljare

Nedan går vi igenom några knep du kan använda för att maximera försäljningen under Black Friday. Självklart måste du räkna på vad du faktiskt har råd med och se över hur generös du kan vara för att det ska löna sig. Flera av knepen är applicerbara både om du driver en onlinebutik eller har en fysisk butik. Syftet är detsamma – att öka maximera vinsten!

1. Bjud på frakten

Gratis frakt är endast applicerbart på onlinebutiker, men är onekligen ett bra sätt att öka försäljningen under Black Friday. Många konsumenter avstår från att köpa billiga produkter för att frakten drar upp kostnaden och upplevs extra dyr för mindre köp. Genom att istället eliminera kostnaden för frakten behöver du inte sänka priserna på billigare varor.

Om det blir för dyrt att ha gratis leverans på alla köp kan du välja att bjuda på den om köpet överstiger en viss summa. Det fungerar då som ett incitament för kunderna att spendera mer för att slippa leveranskostnaden.

2. Exklusiva erbjudanden

Skicka ut en exklusiv rabattkod till de som följer nyhetsbrevet. Det är ett perfekt sätt att öka försäljningen och samtidigt uppmuntra till fler prenumeranter och belöna kundlojalitet. Koden kan både användas i en onlinebutik eller i fysisk butik. För att utöka e-postlistan kan ni erbjuda en exklusiv rabattkod för de som registrerar sig under Black Friday.

3. Underhåll och support

Om du har en onlinebutik, se till att underhålla sidan och ha support på plats om något skulle sluta fungera under Black Friday. Många besökare på en och samma gång kan påverka sidans prestanda. Onlineshoppare är inte förlåtande när det kommer till teknikstrul och det tar inte lång tid för en besökare att tappa tålamodet om något inte skulle fungera.

För dig med en fysisk butik är det viktigt att det finns tillräckligt med personal på plats som kan assistera kunder, hålla köerna korta och hålla det prydligt i hyllorna. Se över vad det kostar med extra bemanning och räkna på om det lönar sig.

4. Välj produkter att rea ut

Företag med stora kvantiteter i lager kan rabattera alla sina produkter, men som småföretagare bör du istället vara mer selektiv med de produkter du marknadsför. En idé är att rea ut gamla lager för att göra plats för nya produkter.

En annan strategi är att identifiera vilka produkter som går bäst hem hos kunderna och lägga fokus på dem. Exempelvis genom begränsade rabatter och erbjudanden som skapar efterfrågan och därigenom ökad försäljning.

5. Merförsäljning av produkter

Öka värdet per kund genom att erbjuda relevanta tillbehör till produkter som skapar mervärde. Säljer ni lampor? Visa kunden rätt glödlampa. Säljer ni en klänning med bara axlar? Rekommendera en axelbandslös bh. Uppmuntra till köp av sådant som kunden behöver, men kanske hade tänkt köpa på annat håll!

I en onlinebutik kan det finnas relevanta förslag på merköp i samband med att personen är inne och tittar på en specifik vara, eller som ett sista steg innan utcheckning. I en fysisk butik är det istället viktigt att personalen noterar vad kunden köper och erbjuder något relevant. Det kan också vara bra att tänka på vad ni placerar närmst kassan.

6. Var redo för ökad efterfrågan

Försäkra dig om att du är redo för ökad försäljning så att du inte behöver gå miste om intäkter för att en vara tar slut i lager. En bra idé är att analysera tidigare försäljningssiffror och identifiera de mest eftertraktade produkterna. Se också till att du har tillräckligt av de produkter som du marknadsför som ett erbjudande, annars kan det bli en del sura miner från kunder.

Om företaget saknar kapital för att investera i nya produkter kan en lösning vara att teckna ett företagslån som täcker finansieringsbehovet. På så sätt kan företaget möta en ökad efterfrågan utan att riskera att behöva säga nej till kunder.

Jämför företagslån till Black Friday


Källa: Svensk Handel, ”Black Friday 2018”

Fyll i formuläret för att fortsätta din ansökan hos vår partner

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden