Mio är en svensk möbelkedja som etablerades i Tibro och varit aktiv på marknaden sedan 1962. Nyligen har bolaget stolt redovisat en rekordtillväxt för i år och siffrorna inför framtiden ser lovande ut.
Den populära möbelkedjan Mio grundades för drygt 60 år sedan och har under denna tid genomgått många förändringar. Idag utgör företaget en av de större återförsäljarna inom möbelbranschen och passerade en omsättning på fem miljarder kronor i fjol. Och enligt ett pressmeddelande siktar kedjan på ytterligare en miljard vid årsslutet, vilket ser mycket möjligt ut enligt vd Björn Lindblad.
”När vi stängde juli månad kunde vi summera den högsta ökningstakten i Mios historia under en 12-månadersperiod. Jag hade en förhoppning om att vid julis utgång få summera månad nummer 66 med tillväxt, ovanpå det fanns chansen att det skulle bli 12 månader i rad med tvåsiffriga försäljningsökningar (procentuellt sett), och som en näst intill utopisk förhoppning såg vi möjligheten att nå tillväxt på en miljard över de senaste 12 månaderna. Prestationen som alla Mio-handlare och medarbetare gör den här sommaren är helt utan motstycke”
Vidare förklarar Lindblad att verksamheten genomgår ständig utveckling.
” Mio fokuserar främst på möbler för vardagsrum, matplats och sovrum, men övriga kategorier är minst lika viktiga för att skapa trafik till våra varuhus och leverera ett högt nyhetsvärde och skapa inspirerade miljöer. Vi växer snabbt i flera kategorier som belysning, mattor, textil och glas/porslin. Vi är idag störst på soffor.”
Slutligen berättar Lindblad att det som hänt i andra branscher kommer att hända också inom möbler och med Mios tillväxtfokus kommer de att nå målet att bli störst inom de kategorier som företaget fokuserar på.