Poddar med inspiration för företagare

18 december, 2018

Inspirerande företagspoddar

Att driva ett företag är utmanande och verktygslådan med tips och strategier kan inte vara för stor. Ett sätt att hela tiden fylla på verktygslådan med inspiration, strategier mer mera för ditt företagande är att lyssna på poddar med fokus på affärer, försäljning och andra viktiga frågor.

Antalet podcasts med företagande i fokus är många. Det kan därför kanske vara svårt att hitta rätt. Därför presenterar vi här sex poddar som både är populära och fungerar som guldgruvor för småföretagare och entreprenörer. Kanske hittar du en favorit i vår samling?

Driva Eget-podden

Driva Eget är både en tidskrift och en informationsportal på nätet. Idén med sajten och tidningen är att hjälpa både småföretagare och blivande företagare med både praktiska och mer teoretiska bitar av företagarlivet.

Driva Eget-podden kommer ut med ett nytt avsnitt ungefär en gång i månaden. Ämnen som avhandlas inkluderar ekonomisk planering, försäljning, finansiering, lån, skatter, nya regler och försäkringar. Dessutom presenterar podden med jämna mellanrum intervjuer med småföretagare och entreprenörer. Man kan säga att innehållet är lite ”torrare” än vad som är fallet i övriga podcasts nedan. Det går dock inte att klaga på nyttan med informationen.

Exempel på avsnitt:
• Helena lär dig bli en supersäljare – utan att gå in i väggen
• Nu går GDPR-tåget – vad är det jag bara måste fixa?
• Olle förklarar hur bokföring fungerar

Företagarpodden

Företagarpodden är en produkt från branschorganisationen Företagarna. Det är Günther Mårder, som är vd för Företagarna, och Julia Selander (vd för Venture Cup) som håller i trådarna. Podden har ett brett fokus och behandlar allt från detaljer i ekonomiska frågor för småföretag till större trender i världsekonomin.

Företagarpodden kommer ut med ett nytt avsnitt varje vecka. En intressant specialitet är det löpande temat ”sparad krona & slösad krona”. En annan specialitet är lyssnarfrågorna.

Exempel på avsnitt:
• 10 bästa tipsen till nya företagare
• Så arbetar IKEA med hållbarhet
• Så blir du etta i AppStore

Digitalpodden

Digitalpodden är en produkt från Dagens Industri och tidskriftens avdelning för digitala affärer. Den här podcasten är ett måste för dig som driver företag till stor del eller enbart i den digitala världen. Ett stort fokus ligger på innovation och ”start-ups”, det vill säga nya företag med unika produkter eller tjänster.

Digitalpodden kommer ut med nya avsnitt flera gånger i veckan. Det finns därför nästan alltid något nytt att lyssna på. Avsnitten är ganska korta, vilket kan vara en fördel för småföretagare med ont om tid. Digitala affärsidéer, digitalisering i samhället, nya innovationer – Digitalpodden tar upp en bred palett av frågor inom det digitala.

Exempel på avsnitt:
• Spotifys megalansering rycker närmare
• Intervju med Sofi Fahrman, influencer
• Vad är riskerna när allt fler svenska bolag säljer på Amazon?

Säljpodden

Säljpodden är kanske den ”smalaste” podcasten på den här listan. Här handlar allt nämligen om strategier för försäljning och marknadsföring. Emellertid bygger ju alla företag på försäljning, så podcasten kan förmodligen vara till nytta för de flesta.

Det är Mattias Hillestrand, välkänd säljare och säljtränare, som driver den här podden. Målgruppen är säljare, marknadsförare, säljchefer, PR-ansvariga och självklart också småföretagare med egen verksamhet. Det kommer ut ett nytt avsnitt av Säljpodden i snitt varannan vecka.

Exempel på avsnitt:
• Vilken säljtyp är du?
• Dataanalys och AI som säljprediktor
• Utmana de adrenalinstinna machosäljarna

Businesspodden

Businesspodden har ett koncept som skiljer sig markant från övriga poddar på den här listan. Den här podcasten har nämligen ett format som påminner om TV-programmet Draknästet/Shark Tank. I varje avsnitt presenterar tre nya företagare sina befintliga eller planerade affärsidéer och sedan får en känd profil inom företagande och entreprenörskap analysera. Givetvis presenteras och intervjuas också själva profilen.

Majoriteten av de företagsledare och entreprenörer som brukar synas i media har gästat Businesspodden genom åren. Några namn är Sven Hagströmer, Bert Karlsson, Lena Apler och Johan Staël von Holstein.

Chefssnack

Chefssnack är en relativt ny podcast som har Svante Randlert som avsändare. Det här är podden ”som snackar med Sveriges vassaste chefer” för att ge verktyg och strategier för chefer och ledare. Oavsett om du är egenföretagare eller har chefsansvar för ett antal medarbetare kan du få värdefulla tips via den här podden.

För Chefssnack finns, i skrivande stund, tio avsnitt. Bland de chefer som hittills har intervjuats märks Samuel Scott (vd för Tele2), Cilla Benkö (vd för Sveriges Radio), Mia Brunell Livfors (koncernchef för Axel Johnson) och Anna Wikland (chef för Google Sverige).

Var hittar du poddarna?

De sex poddar du finner presenterade ovan hittar du helt enkelt där du hittar podcasts. Har du en iPhone kan du lägga till dem direkt via Apples egen app Podcaster. Har du en Android-enhet öppnar du poddarna i appen Google Podcasts. Vill du lyssna på en annan mobil enhet eller på datorn kan du använda tjänsterna Acast eller Soundcloud. Dessa tjänster fungerar på de flesta plattformar.

Att spela upp en podcast är inte svårare än att klicka på en ”play”-knapp. Vill du lyssna i mobilen kan du också ladda ner avsnitt till din enhet. På så sätt kan du ta med dig dina favoriter vart du än går.

Fyll i formuläret för att fortsätta din ansökan hos vår partner

*” anger obligatoriska fält

Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden
Hidden